Tuesday 22 June 2010

JAMBATAN TERPUTUS DI KAMPUNG SUNGAI SIPUTEH ULU, SELAMA, PERAK

Kampung Sungai Siputeh Ulu terletak di utara bandar Selama, Perak. Nama kampung ni tenggelam kerana biasanya orang lebih mengenali Sungai Bayor, sebuah kampung yang berhampiran.

Kampung ini adalah dihujung jalan mati di tebing sungai. Dahulu sebatang jambatan merentangi sungai yang jernih ini untuk menghubungkan penduduk kampung di seberang. Malangnya jambatan ini telah lama runtuh dan terputus. Atas inisiatif penduduk kampung, sebuah titian kayu telah dibina. Titian ini juga runtuh di mamah arus sungai yang deras. Pihak kerajaan juga telah menambak tebing sungai, namun ianya tidak berkesan. Jambatan tetap runtuh dan terputus.

Sungai yang jernih ini yang berlatarkan bukit-bukau membiru memang sesuai untuk dijadikan tempat mandi manda (berkelah). Penduduk kampung ini yang sememangnya dah biasa dengan sungai memandangnya sebagai kebiasaan sahaja. Kanak-kanak kampung ini biasanya berlari-larian dan berkejar-kejaran di gigi air sungai sambil mandi manda. Keseronokan jelas terbayang di wajah mereka....


Jalan menuju ke Kampung Sungai Siputeh Ulu.

Sungai Siputeh, Selama, Perak mengalir jernih.

Bekas jambatan konkrit yang runtuh.

Titian kayu yang menghubungkan kampung di seberang juga terputus.
Pasar hari pagi Jumaat di Sungai Bayor.

No comments:

Post a Comment