Sunday 8 November 2009

PIALA MALAYSIA 2009 - NEGERI SEMBILAN JUARA

Negeri Sembilan di nobatkan sebagai juara Piala Malaysia 2009. Pasukan negeri itu berjaya membenamkan Kelantan 3-1. Sekali lagi saya ulangi 3-1. Gol-gol negeri Sembilan dijaringkan oleh Shahurain Abu Samah, Hairudin Omar dan Zaquan Adha Abdul Razak. Manakala Indra Putra Mahayuddin dapatkan satu jaringan untuk Kelantan. Perlawanan akhir Piala Malaysia itu di adakan di Stadium Nasional, Bukit Jalil pada 7 September 2009 dengan ditonton seramai 80,000 penonton yang dua pertiga daripadanya adalah penyokong Kelantan.
Pemain negeri Sembilan Shukor Adan dipilih sebagai pemain terbaik perlawanan akhir itu. Piala disampaikan oleh Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir. TV1 menyiarkan perlawanan tersebut secara langsung.
Pada pengamatan saya, permainan tidak menarik. Seperti biasalah permainan bola sepak di Malaysia. Hantaran bola kurang tepat, pemain kurang mahir mengawal bola, lemah gerakan-gerakan menyerang (berterabur), pemain tidak cukup bertenaga dan tegar (dibentes sikit dah jatuh tergolek) dan beberapa posisi lemah (terutamanya pasukan Kelantan). Memang bola sepak di Malaysia membosankan (mungkin kita telah dibiasakan menyaksikan aksi-aksi EPL sebagai contohnya).

Tahniah diucapkan kepada pasukan bola sepak Negeri Sembilan dan semua penyokongnya.




No comments:

Post a Comment