Saturday 17 July 2010

JALAN-JALAN DI FLORIA PUTRAYAJA 2010

Hari ini kami pergi ke Putrajaya, berjalan-jalan dan melihat-lihat Festival Bunga dan Landskap Putrajaya 2010. Festival yang diadakan setahun sekali itu memang meriah. Kami sampai pada pukul 3.00 petang. Ramai pengunjung. Keadaan sepanjang jalan selepas pintu masuk sesak dengan pengunjung. Nak snap foto berlatarkan bunga-bungaan pun tak ada ruang.

Festival ini berlangsung dari 10 hingga 18 Julai. Pada tahun ini festival yang bertemakan Keindahan Tropika, menampilkan Heliconia sebagai bunga tema pameran. Pameran yang berlangsung di kawasan seluas 6.07 hektar membolehkan pengunjung seperti kami mendekati dan menyelami keindahan landskap dan bunga-bungaan. Sebanyak 26 anugerah untuk taman disediakan kepada agensi kerajaan dan syarikat swasta yang mengambil bahagian manakala 26 anugerah lagi untuk pameran dan gubahan bunga di Flora Pavilion.

Anugerah Emas taman Floria 2010 dimenangi oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Johor dan dibina oleh Majlis Perbandaran Johor Bahru Tengah. SUK Johor turut memenangi kategori laman kreatif. Taman dengan tema Hidup Harmoni dengan Alam Semula Jadi itu menjadikan tumbuhan tropika sebagai pemilihan tumbuhan hiasan dengan menampilkan sepit udang atau heliconia sebagai pokok utama sesuai tema Floria 2010. Tahniah!

















No comments:

Post a Comment