Sunday 6 November 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA

Kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua umat Islam. Hari ini merupakan salah satu daripada hari kebesaran Islam yang diraikan setiap 10 Zulhijjah setiap tahun.

Selepas solat Sunat Aidiladha, pada hari ini juga, umat Islam yang mampu disunatkan melakukan ibadah korban sebagai tanda ingatan terhadap peristiwa Nabi Ibrahim Alaihissalam yang begitu cekal mengorbankan anak kesayangan, Ismail Alaihissalam.

Mengapa?   

Tidak lain hanyalah kerana demi patuh dan taat baginda terhadap perintah Allah swt. Di samping itu melalui peristiwa ini jelas membayangkan betapa setiap yang hendak dikorbankan itu mestilah sesuatu yang bersifat paling disayangi dan berharga. Ibadah ini juga boleh melatih perasaan individu Muslim agar jangan bersikap bakhil dan kedekut di dalam mengeluarkan harta demi membela dan membantu golongan yang lebih memerlukan seperti orang-orang fakir dan miskin.

Firman Allah Subhanahu Wataala di dalam Surah Al-Hajj ayat 37 yang bermaksud:

“Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan takwa dari kamu….”

No comments:

Post a Comment