Friday 9 August 2013

BERMARHABAN DI RUMAH KAMI

Aidilfitri adalah hari mengeratkan tali persaudaraan dan menyuburkan silaturrahim. Islam meletakkan nilai persaudaraan dan kasih sayang itu di tempat yang tinggi dan utama. Hubungan persaudaraan yang baik  boleh membawa kesejahteraan dalam kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat. Aidilfitri memberi peluang dan ruang yang luas ke arah pengukuhan persaudaraan dan silaturrahim melalui ucapan Aidilfitri, kunjung mengunjungi dan saling bermaaf-maafan.

Pada sebelah petang 1 Syawal, rumah kami dikunjungi oleh ahli marhaban kampung kami. Kedatangan diorang amat menggembirakan kami sekeluarga. Kami bersama-sama berselawat berdoa dan bermaaf-maafan. Kami juga menghidangkan juadah hari raya dan makan bersma-sama. Terima kasih sahabat-sahabatku yang bertandang ke rumah kami...  
Doa bermarhaban keliling kampung:

"Segala pujian itu bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam. Rahmat dan sejahtera atas junjungan kami Nabi Muhammad semulia-mulia Rasul dan juga atas sekelian keluarga dan sahabat-sahabat Baginda.

Ya Allah Tuhan yang mentadbir seluruh keadaan. Tuhan yang maha pemurah dan maha tinggi. Dengan limpah dan kemurahan-Mu tukarkanlah apa kiranya keadaan kami ini kepada sebaik-baik keadaan. Berkatkanlah kami dan sekelian kaum muslimin bersempena dengan bulan Syawal ini.

Ya Allah wahai Tuhan yang Dialah sebaik-baik tempat dihadapkan permohonan. Perkenankan apa kiranya doa permohonan kami ini dan kurniakanlah lagi peluang bagi kami menemui bulan Syawal ini kepada kami dari tahun demi tahun hingga beberapa masa.

Dan kami mohon semoga Tuhan kami berkati tuan rumah ini iaitu EN. HASAN BIN KASMURI DAN KELUARGA,  serta lanjutkan umurnya dalam iman, mendapat rezeki halal dan diselisihkan daripada rezeki haram. Mohon limpah rahmat-Mu jua ya Alah Tuhan yang sebaik-baik yang mengurniakan rahmat.

Barang dicucuri rahmat dan sejahtera atas junjungan kami Nabi Muhammad dan sekelian keluarga dan sahabat-sahabat Baginda. Segala pujian itu bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam."









No comments:

Post a Comment