Thursday, 17 September 2009

TOYOTA INNOVA VS PROTON EXORA


MPV, sebuah kenderaan pelbagai guna. Banyak MPV bergerak di jalan raya Malaysia. Mempunyai sebuah MPV adalah trend masa kini. Daripada beberapa jenama import hinggalah jenama tempatan. Daripada yang tak mampu dibeli hinggalah yang mampu dibeli. Angin perubahan cita rasa pengguna terhadap MPV melanda Malaysia sejak 10 tahun kebelakangan ini. Trend tersebut dirancakkan lagi dengan keterlibatan Proton mengeluarkan MPV yang bernama Exora setelah gagal dengan Juara.

Sebagai seorang pengguna saya juga menginginkan sebuah MPV untuk mengangkut keluarga ke mana-mana terutamanya apabila balik kampung di Bagan Serai, Perak. Pilihan saya adalah sebuah MPV yang yang dipandang cantik dari depan, tepi dan belakang, rekabentuknya futuristik, harganya mampu dibeli tanpa terbeban dengan bayaran ansuran bulanan, boleh memuatkan banyak penumpang tetapi selesa, berkuasa, jimat petrol, tidak banyak karenah, berkualiti baik, berdekatan kemudahan pusat servis, dan saya suka serta puas hati memilikinya.

Sebelum ini MPV berharga mahal. Hanya orang yang berduit banyak yang mampu memilikinya. Kita yang biasa-biasa ni hanya dapat melihatnya sahaja. Kemunculan MPV mampu milik harga di bawah RM100,000.00 seperti Naza Ria dan Toyota Avanza menyumbang kepada kerancakan trend MPV.

Komen saya mengenai beberapa MPV biasa:

Naza Ria - Terlalu besar dan berat, 2500cc, road tax mahal, kuat sedut petrol, alat ganti mahal, pusat servis jauh, second value merudum, dan hanya 7 tempat duduk (tak padan dengan body yang besar).

Toyota Avanza - Cantik tetapi kecil, tempat duduk baris ketiga sempit, 1300cc, under power, aircond tak sejuk, tapi second value ok.



Naza Citra - Rekabentuk tak cantik, tempat duduk baris ketiga terlalu sempit, tempat barang lagi... sempit, 7 penumpang sahaja, kuat minum petrol, pusat servis jauh, dan second value merudum.




Nissan Grand Livina - Rekabentuk ok, penggunaan petrol ok, dalamannya ok, tapi saya tak beli sebab ia lambat dipasarkan di Malaysia.



Naza Citra Rondo - (Rondo dalam bahasa Jawa ertinya adalah janda. Saya rasa orang perempuan tak beli MPV ini). Dahlah tak cantik, pendek pulak tu.





TOYOTA INNOVA VS PROTON EXORA


Proton Exora

Keluaran tempatan oleh Proton. Kira oklah tu. Makin dipandang bertambah cantik. Cuma 1600cc. Ada 7 tempat duduk. Walaupun besar tapi tempat duduk baris ketiga sempit dan tak selesa, tempat barang lagilah... sempit. Macam mana nak bawa barang balik kampung? Dah lah tu... lambat pulak dilancarkan oleh Proton.
Daripada segi luarannya, Exora nampak rendah. Jadi ia lebih stabil dan senyap. Ia cantik dilihat dari hadapan. Dari kejauhan Exora kelihatan menjunam ke hadapan. Nampak macam jet. Dari arah tepi kelihatan kosong. Macam dinding kosong. Tidak maskulin. Dipandang dari belakang pula kelihatan cantik tapi macam tidak bersatu dengan body (macam punggung itik serati).


Bahagian dalamnya kalau ikut dakwaan Proton besar dan selesa. Tapi itu jika semua tempat duduk belakang direbahkan. Kita bukan nak bawa barang banyak-banyak. Yang penting orang-orang di belakang pemandu dapat duduk lebih selesa. Ruang tempat duduk baris ketiga terlalu sempit tak selesa. Tempat barang di belakang sekali lagi sempit. Macam mana nak bawa beg balik kampung? Warna bahagian dalamnya pula gelap. Warna gelap ni menjadikan ruang besar kelihatan sempit. Rasa macam panasss... Dashboardnya tak cantik. Macam benda ditampal-tampal lalu dijual.


Enjinnya pula hanya 1600cc. Memanglah MPV masih boleh berjalan, tapi tak syoklah. Enjin kecik. Ada orang kata, Malaysia tak sebesar mana, mengapa perlu berenjin besar. Itu dia orang kata.

Untuk keselesaan memecut dengan 7 orang di dalamnya lebih baiklah enjinnya besar sikitttt.... sebab itu saya beli Toyota Innova.





Toyota Innova


Memang betul apa yang dikata oleh penulis ini tentang Innova di Berita Harian, Jumaat 30 Oktober 2009.

Kekuatan Innova ialah pada keluasannya. Senang-senang ia boleh memuatkan 8 orang dewasa. Tempat barang di belakang baris ketiga juga besar cukup memuatkan beg-beg lima beranak. Bahagian dalam dan dashboard cantik. Warna beige menjadikan ia nampak luas. Ia stabil di jalan lurus. Cukup berkuasa bagi pecutan terutamanya semasa memotong kenderaan lain walaupun ia dibina bukan untuk kuasa pecutan yang tinggi. Tempat duduk yang tinggi tetapi empok membolehkan pemandu melihat lebih luas di hadapan.
Daripada pengalaman saya yang telah memandu Innova ini selama hampir 4 tahun, memang ia seronok dipandu. Dari selatan ke utara, dari utara ke pantai timur dan dari pantai timur ke selatan, ia memang seronok dipandu terutamanya jika ada bebenan di dalamnya. Makin berat semakin sedap dipandu. Innova saya ialah versi E Auto. Jika di lebuhraya, penggunaan bahanapi dalam 20 sen sekilometer dan lebih kurang 23 sen sekilometer dibandar. Pada saya itu dah kira oklah kerana ia adalah 2000cc.
Yang tidak memuaskan hati saya ialah: Pertama lantainya terlalu tinggi macam kenderaan offroad nak masuk hutan (saya pernah rendahkannya dengan menukar spring asal kepada sport spring tetapi terlalu keras sehingga penumpang tidak selesa), yang kedua ialah di bahagian bawah bumper belakang terlalu kosong sehingga nampak jaluran paip ekzos (saya terpaksa mengeluarkan duit tambahan untuk memasang skirting bagi mengurangkan lompong-lompong tersebut), dan yang ketiga ialah apabila mula start enjin bunyinya mengaum macam bunyi lori balak. Setakat hari ini saya puas hati dengan Innova saya. Berbaloi. Cayalah!!!!



7 comments:

  1. KOMEN TUAN AGAK MENARIK, BERDASARKAN PERSEPSI PERIBADI....SAYA PULA MEMILIKI RONDO, RUPA MEMANG TAK CANTIK TAPI PANDU SEPERTI KERETA. BENARLAH SEPERTI PROMOSINYA.....PEMANDUAN MPV DALAM PENGALAMAN SUV. EMPAT TAHUN SAYA PANDU RONDO SETAKAT INI OK, TIADA MASALAH. MINYAK ISI PENUH (RM90.00) BOLEH TIBA IPOH (SAYA PERNAH CUBA DENGAN PANDU BAWAH 110 KM/J. CUMA SPARE PART AGAK MAHAL KALAU COMPARE DENGAN KERETA PROTON. NAMUN SAYA KINI DALAM PERTIMBANGAN UNTUK TUKAR SAMA ADA INNOVA (BARU) ATAU CRV (2ND MODEL 2008). SEBAB TUKAR, KERANA RONDO AGAK RENDAH SAYA SUKA KERETA TINGGI. APA KOMEN TUAN?

    ReplyDelete
  2. Saya pengguna Exora sudah 3 tahun beli tahun 2010, memang best pandu exora walaupun enjin 1600 tapi enjin dia adalah bersesuaian dengan bodynya, tidaklah under power sangat, cuma gerak dari statik lambat sikit tapi bila dah berjalan semuanya ok je, minyak agak menjimatkan dalam 16 sen sekilometer. Penyaman udara depan tengah dan belakang semua kena, nyaman sekali.

    ReplyDelete
  3. sya pengguna Exora suda tiga tahun juga(enjin ada masaala suda)....
    kelemahan paip minyak pandai pecah lambat naik bukit pikap lambat(jalan di sabah)cam mau menagis itu enjin naik bukit(siapa berani kasi naik Exora nya jalan kimanis)....Exora tdak boleh sngat jalan jauh nanti enjin ada masaala(bunyi enjin).....Tapi Exora ok juga,jalan lurus lah.klau jalan2x di sabah ni endak dapat lah.untuk pigi kerja boleh lah.....Sekarang Tukar suda Toyota Innova>>hehehe>>>>

    ReplyDelete
    Replies
    1. Toyota Innova juga di hati ku>>>>>><

      Delete
  4. Tapi sekarang dah ada proton exora bold cfe..yang trbaik

    ReplyDelete
  5. Exora bold cfe...dah berubah dari cps. Kalau dulu rupa depan xcantik kini lebih sporty. Dari tepi pun dh xnmpak kosong. Dah ada CVT lg. Lampu smooke di belakang..nampak kemas dan bebaloi dgn wang di belanjakn. Kuasa seperti 2000 walau pun 1.6. Jimat minyak. Warna putih tingkap belakang tinted 70% gelap fuhh xtahan tgk. Layan lagu kegemaran or lagu raya xterasa walau menempuh perjalanan yg jauh. Kuasa sentiasa berada di pedal minyak... Tekan je ada setakat 130km ke 150km senang je dpt. Semasa selekoh xmembuai dan lg ada ABS, EBD, Airbag. Selamat. Sehingga lupa yg Di pandu ini product buatan malaysia. Apa pandangan kalian. Tepuk dada tanya selera.

    ReplyDelete
  6. saya pemilik exora cfe...dah pakai dari 2012..enjin memang power..sama juga mcm cps,mula nak jalan slow sikit,munkin sebab kawalan dari komputer,brang ca, pro semua mcm tu kot.persona saya pun mcm tu jugak...sampai sekarang mileage dah 99817km...setakat ni tiada masalah besar...

    ReplyDelete