Monday 1 March 2010

KAMPUNG PENDAS

Pendas... sebuah kampung di hujung jalan mati yang berakhir dengan Sungai Pendas. Jika ke sini kita akan melalui Gelang Patah terlebih dulu. Beberapa kampung seperti Kampung Pekajang, Kampung Pok dan Kampung Ladang akan kita lalui sebelum sampai di Pendas. Di seberang sana ialah Kampung Pendas Laut yang tak ramai penduduknya. Di sana ada sebuah sekolah dan sebuah masjid. Kebanyakan penduduknya adalah nelayan.

Pendas ni ialah pengkalan bagi nelayan-nelayan kecil. Bot-bot diorang pun kecil sahaja. Jika hari Sabtu dan Ahad ramai kaki pancing yang menggunakan jeti di kampung ini untuk pergi memancing di sepanjang Selat Tebrau. Bot boleh di sewa. Di Pendas ni tiada penduduk. Penduduknya tinggal di Kampung Ladang. Buat masa ini pembinaan penempatan bagi perpindahan penduduk Pendas Laut sedang dibina.

Di sekitar Pendas banyak hutan bakau, ada sebuah restoran makanan laut , kolam ternakan udang dan tapak perkhemahan Sungai Che Manan. Rasanya apabila malam mungkin membosankan. Namun kita boleh melihat pemandangan yang cantik pada waktu awal pagi dan sewaktu senja terutamanya jika kita berada di Kampung Pendas Laut.

Kalau nak cari dan beli ikan atau ketam segar datanglah ke Pendas sebelah pagi. Di sini ada tempat jualan hasil laut. Tapi jangan terlewat selepas pukul 12.00 tengahari. Tempat jualan dah tutup. Segala hasil laut yang berlebihan di pasarkan ke Pontian dan Johor Bahru.



Olengan bot nelayan.

Restoran di gigi air.

Dulu pondok tu adalah restoran makanan laut. Sekarang dah tutup.

Seorang nelayan mencuci bot kesayangannya.


No comments:

Post a Comment